Gå til innhold
Centret slår återigen besök- och försäljningsrekord

Nya rekordsiffror för Strömstad Shoppingcenter!

access_time
Öppettider
store
Se butiker
pin_drop
Hitta hit
Mån-Fre 10:00-19:00
Lördag 10:00-17:00
Söndag 10:00-17:00

WiLLY:S

Mån-Fre 08:00-21:00
Lör 08:00-21:00
Sön 09:00-21:00

Oslovägen 50
452 35 Strömstad

12 minuter från gränsen

Text och Bild: Remix Consulting A/S

Juli slår rekordsiffror och centret går återigen mot ett rekordår!

Juli gick all time high på både besök- och omsättningstal och slår nu fjolårets starka siffror och återigen får centret en rekordmånad!

Gränshandeln ökar
Semestertider är handelstider och våra shoppingvanor analyseras av experterna till följd av stora förändringar i ekonomin med högre räntor, elpriser och matpriser.

Ett populärt resmål för norrmän är Sverige, och under det vi nu kallar normalåret 2019 åkte de flesta norrmän på semesterresor till Sverige – cirka 1,6 miljoner. Dessutom hade norrmännen samma år totalt 9,5 miljoner dagsresor till Sverige, med målet att shoppa.

Alla dessa siffror från 2019 används nu för att jämföra våra res- och shoppingvanor 2023, och analyserna hittills visar att resandet, dagsutflykterna och konsumtionen har minskat under första kvartalet enligt både Statistisk centralbyrå och DNB.

Detta stämmer inte för Strömstad Shoppingcenter
siffror som visar en betydligt mer positiv utveckling än vad DNB och Statistiska centralbyrån presenterar när det gäller insikt i dagsutflykter och omsättning hittills i år. Det är dock viktigt att poängtera att Statistisk centralbyrås siffror (kopia i länken här) bygger på undersökningar och DNB:s modell (kopia i länken här), befolknings justerar kundernas kortanvändning en dag under en rullande sjudagarsvecka, så de kommer sannolikt att slå trenden bättre över tid.

Första kvartal
Strömstad Shoppingcenter hade en omsättningstillväxt på över +17% under 1:a kvartalet 2023 mot 2022 och över +31% mot 2019.

Första 4 månaderna
Eftersom påsken är en viktig årstid för gränsöverskridande handel är det intressant att inkludera de första 4 månaderna för att se om tillväxten håller i sig, trots århundradets påskväder. Eftersom vi vet av erfarenhet att önskan att handla i bra väder är något lägre än i regnigt och molnigt väder. För Strömstad Shoppingcenter steg omsättningstillväxten +16% och antalet besökare med +11% under de första 4 månaderna. I år jämfört med förra året, och sett till siffrorna för 2023 kontra 2019, var intäktsökningen 32% och antalet besökare ökade med 37%.


Juli rekordsiffror
Årets första halvår visar på att centret återigen går mot ett rekordår. Siffrorna för första halvåret ser starkt positiv ut då Strömstad Shoppingcenter fick en ökning av antalet besök med +21% och en omsättningsökning på +15%. Julis omsättning ökade i år med +10% i följd med ökade besöks tillväxt med +5%. Jämför vi mot 2019 tal steg försäljningen med +32% och besöken med +19% vilket är fantastiska siffror som bevisar att centrets utveckling går i positiv riktning.


Viktigt med gemensamt samarbete
Då Strömstad är en gränshandelsort blir centret också en destination för shoppingturister, där resenärerna som besöker en destination har till syfte att köpa varor och gör det nästan som en fritidsaktivitet utöver andra upplevelser.

För Strömstad Shoppingcenter är samarbetet med andra aktörer i Strömstad också viktigt, eftersom vi ser att shoppingturismen bidrar direkt till tillväxten av den lokala ekonomin och att Strömstad med bland annat Kosterhavet har mycket att erbjuda för den norske turisten.



Valutaskillnaden påverkar inte shoppinglusten
Det har också varit mycket fokus detta första halvår på högre matpriser i både Norge och Sverige, utöver växelkursen mellan våra två länder. Och om vi tittar historiskt på växelkursen så har den inte påverkat den gränsöverskridande handeln, och det vågar vi påstå inte göra i år heller. Tabellen visar att den norska kronan försvagats knappt under 3 månader (mars, april och maj), och nu är den tillbaka där den legat i genomsnitt det senaste ett och ett halvt år med 0,96 NOK jämfört med 1,00 SEK.



Det är dock en trend som vi ser och sedan bekräftar att vi som konsumenter har blivit mer medvetna. Vi använder inköpslistor och vi köper mer medvetet de varor som fortfarande är billigare i Sverige än i Norge. Det bekräftar också siffror från Statistisk centralbyrån där det genomsnittliga beloppet per dagsutflykt har ökat från 1 550 NOK 2019 till 1798 NOK 2023.

Så även om det har varit en tuff tid, som präglat alla etablerade aktörer, handlar det alltid om att anpassa och tänka om till nya lösningar som möter konsumentens önskemål och behov.

Strömstad Shoppingcenter arbetar dagligen aktivt för att möta dessa behov med nya koncept och riktad marknadsföring för att fånga kunders uppmärksamhet.

Vi tror på utvecklingen av varje butiks förmåga att bli kundens favorit med rätt sortiment och service i kombination med aktiviteter och upplevelser.

Länkar:
https://www.dnb.no/portalfront...
https://www.ssb.no/varehandel-...

Läs artikeln Strömstad tidning 2023-08-24

https://www.stromstadstidning....

shopping_cart
Butiker & Mat
access_time
Tider
pin_drop
Hitta hit