Gå til innhold
Strömstad tidning artikel 29 aug 2022

Lyckad omställning för Strömstad Shoppingcenter

access_time
Öppettider
store
Se butiker
pin_drop
Hitta hit
Mån-Fre 10:00-19:00
Lördag 10:00-17:00
Söndag 10:00-17:00

WiLLY:S

Mån-Fre 08:00-21:00
Lör 08:00-21:00
Sön 09:00-21:00

Oslovägen 50
452 35 Strömstad

12 minuter från gränsen

Artikel från Strömstad tidning
29 aug 2022

Lyckad omställning för Strömstad shoppingcenter

Strömstad
Långt innan pandemin satte käppar i norra Bohusläns handelshjul hade Strömstad shoppingcenter inlett ett omställningsarbete – de bestämde sig för att bli folkligare. Nu märker de av en positiv utveckling och går mot ett rekordår

Namnbyte från Gallerian till Strömstad shoppingcenter var ett steg på vägen i omställningen för köpcentret på Oslovägen. Enligt kundundersökningar sände det tidigare namnet ut fel signaler, menar centerchefen Mia Danielsson.

– Våra kunder förknippade det mer med konst, som ett galleri, säger hon.

Då rymde den 15 000 kvadratmeter stora handelsytan bland annat den exklusiva livsmedelsaffären Strömstad mat. Men den var inte i linje med hur centret vill profilera sig. I omställningsarbetet som inleddes under 2019 gjorde de förutom namnbytet också en ny grafisk profil och tog fram en vision.

– Vi började arbeta för att få fram en ny butiksmix, från exklusivt till lågpris och volym, säger Mia Danielsson.

Pandemin lamslog gränshandeln

Att lågprisjätten Willys valde att flytta in i huset var så sett enligt visionens riktning.

När pandemin svepte in över landet och lamslog gränshandeln skiftades fokus mer och mer mot lokalborna, vilket de enligt centerchefen lyckades med. Jämfört med kollegor i branschen som tappade mer än 95 procent av sin omsättning kom Strömstad shoppingcenter lindrigt undan med tappet på en femtedel besökare och 34 procent minskning av omsättningen.

– Även om vi var i en pandemi fortsatte vi omställningen, säger Mia Danielsson.

Utvecklingsarenan, som kommunen kunde starta tack vare stöd från Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen, var inte Strömstad shoppingcenter sena med att utnyttja. Personal i butiker gick utbildningar i ledarskap, digital marknadsföring och excel.

På vägen mot att locka fler lokal­invånare till Strömstad shoppingcenter var kulturskolans inflyttning ett lyckokast. Varje vecka dansar cirka 350 barn i centrets lokal och många av dem har vårdnadshavare med sig.

– När barnen dansar går föräldrarna och shoppar. Det har gett oss ungefär tusen ytterligare kunder i veckan, säger centerchefen.

Räknar med en miljon besökare i år

Det här året märker de av en rejäl ökning i både omsättning och besöksantal jämfört med år 2019 – vilket var ett rekordår för gränshandel. Det här årets första sex månader har centret haft 20 procent fler besökare och en ökad omsättning på 16 procent, enligt Mia Danielsson. Deras prognos visar att omkring en miljon besökare kommer att ha klivit in genom dörrarna till Strömstad shoppingcenter innan året är slut.

Dessutom är de mycket nöjda över hur stor andel av besökarna som handlar i butiker. Enligt center­chefen är det normala att cirka hälften konsumerar i butiker, på Strömstad shoppingcenter ligger andelen på 85 procent.

– Det är jättebra siffror, säger Mia Danielsson.

Den positiva utvecklingen för centret fortsätter. Inom kort flyttar Jysk in i lokaler som stått tomma sedan öppningen år 2015. Och de har skrivit kontrakt med ett norskt bilvårdsföretag. Tanken är att de ska husera i köpcentrets garage – men innan dess måste de hitta en franchisetagare som vill driva enheten.

Utbud vad gäller mat och dryck har också varit en viktig del av omställningen. Foodcourten med bowling lockar lokalbor och Mia Danielsson är glad över att den lokala entreprenören Sanna Hansson vågade satsa på sin kafédröm mitt i pandemin. Platsens tidigare kaffekedja Espresso House stängde igen precis i början av coronavirusets framfart i Sverige.

Mycket mer rörelse i huset

Nu märker Sanna Hansson av det ökade besökstrycket i huset.

– Det är jättestor skillnad med mer rörelse i huset. Sedan har vi också mycket bättre omsättning än tidigare, men eftersom vi startade under pandemin har vi inte så mycket att jämföra med, säger ägaren till Lovalisas.

I efterhand ser hon det som positivt att de fick en mjukstart.

– Det gjorde att vi kunde fokusera mycket på lokalbefolkningen och på att komma i ordning. Vi har kunnat gasa från start, säger Sanna Hansson.

Skrivet och foto tagit av Arvid Brandström arvid.brandstrom@stnb.se

shopping_cart
Butiker & Mat
access_time
Tider
pin_drop
Hitta hit